Hudcancer, inget att leka med.


Hejhej. Vakna av att folk har ringt mig ganks amycket, eftersom vi skulle sola idag igen vid bryggan. Men jag kan nog inte gå dit idag. Jag har brännt mig jätte mycker på ryggen och på framsidan av axlarna så har knappt kunna sova inatt. Vill för det första inte bli mera brännd eller få hudcancer.

Jag hittade en tidning från förra sommaren där det stod lite om just hudcancer. Och där fanns det lite fakta och tips om det.

Fakta.
Även om det är hur härlig som hällst att sitta i solen så finns det rikser med det. Du kan få hudcancer. Det finns tre olika typer  av tumören; basalcellscancer, skiveptilcancer och malignt melanom. Den mest allvarliga av dessa är malignt melanom där 20% av de som drabbas av den sorts av canser dör, enlitg Statens strålskyddsinstitut. För att se om du är i rikszonen så ska du kolla efter nya fläckar på huden eller om de du har förändrar sig vad de gäller färg eller form. Om du misstänker något eller är orolig bör du kontakta läkare.

Visste du att..
...400 svenskar dör vaje år i malignt melanom?
...40 000 svenskar drabbas vajre år av någon form av hudcancer?
...600 miljader per år uppgick sjukvårdskostnaderna på för behandling mot hudcancer?

5 tips från en tjej på 21 år som har hudcancer hur man undviker just det.
• Andvänd solskyddsfaktor, det är säkrare och man får en finare färg.
• Ligg inte för länge och sola, då riskerar du att bränna dig.
• Jämför inte din hudfärg med andra, alla har olika hudtyper.
• Sola inte solarium!
• Det är inte bara äldre som drabbas av hudcancer, alla akn få det.

5 smarta soltips
• Var i skuggan mellan 11 och 15 då solen är som starkast.
• Var noga med att andvända solskyddsfaktor!
• Tänk på att du får färg även i skuggan.
• Aktivera dig i solen och ligg inte bara och pressa.
• Använd hatt ett keps för att undvika solsting.
(förstår inte vad de hjälper mot hudcancer?)

Viktigt att använd solkräm.
Det vanligaste felet många gör när solen börjar titta fram är att  man inte smörjer in sig och har intsällningen att man måste pressa solen. Endrast sex procent av de som solar andvänder solskyudd.
 - Ta det lugnt istället och smörj in dig ofta, säger Britta hedefalk, sjuksköterska på Cancerfondens informations- och stödlinje. Smörj in dig och tänkt på att även fast du sitter i skyggan så får du färg! Det tar längre tid men det är skonsammare mor huden.

Farligt att bränna sig.
Den vanligaste orsaken till hudcancer är att man har brännt sig i solen antingen tidigare i livet eller nyligen, solat solarium eller har sjukdomen i släkten. Ofta inträffar sjukdommen senare i livet men det händer även att unga blir sjuka.
 - Det är extremt ovanligt att man som ung drabbas  av hudcancer, men det är inte omöjligt, säger Britta Hedefalk.
Och om man väl bränner sig i solen är det inte mycket men kan göra åt saken.
 - Då är det redan försent, men det du kan göra är att smörja in dig med ''efter sol'' och ta det lugnt i solen härdanefter, säger Britta Hedefalk.

Vad tycker jag ?
Ja sånt är inget man kan leka med, och jag visste inte att det är så riskabelt, så jag ska nog ta det lite lugnare i fortsättningen.
Och jag själv tycker att både jag och alla som bara pressar utan solskyddsfaktor är respektlösa mot alla som har drabbats eller försöker motverka det. För jag är helt säker på att alla som ligger utan solskydd är medvetna om att man rikserar hudcancer.
Och tänk inte: ''men jag drabbas inte'', för så tänkte nog alla andra 40 000 som drabbades förra året.
Och är du ung så tror du att det inte är någon fara, men det följer ju med och du kanske får det när du blir äldre, och då lovar jag att du kommer ångra dig!

Men nu ska jag ta och äta lite frukost och blöta en handduk och lägga över ryggen.
Ha det bra och ta det försiktigt i solen!



Och kom ihåg, detta...






... är ett måste!

Kommentarer
Postat av: moa

- Det är extremt ovanligt att man som ung drabbas av hudcancer, men det är inte ovanligt, säger Britta Hedefalk.

2009-06-24 @ 13:15:17
URL: http://thelifeofmoa.blogg.se/
Postat av: J o s e f i n e

bra inlägg tycker jag :)

2009-06-24 @ 13:52:54
URL: http://joseflne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0